Kapha-Pitta04 kwietnia

W przypadku uzyskania wyników, wskazujących na dominujący charakter dwóch dosh: Kapha i Pitta, jesteśmy typem o mieszanym, podwójnym charakterze. Pitta to głównie ogień i trochę wody. Dosha ta jest gorąca, lekka, nieznacznie wilgotna i nieznacznie oleista. Kapha składa się z wody i ziemi. Jest zimna, ciężka i mokra lub wilgotna. Wspólnymi elementami obu dosh jest energia wody i wilgoć, którą wytwarza. Właśnie woda (wilgotność) ulega zakłóceniu, gdy obie doshe znajdują się w stanie niezrównoważonym. U obu dosh brakuje elementu powietrza i przestrzeni. Stąd w przypadku tej podwójnej doshy zaleca się pożywienie ubogie w wilgoć, lecz bogate w brakujące elementy.

Osoby o niezrównoważonych doshach typu Pitta-Kahpa przeważnie są ciężkie (cecha Kaphy), gorące (cecha Pitty) oraz wilgotne i oleiste. Dlatego ich dieta powinna być lekka, wychładzająca i sucha. Z tego powodu idealne, lekkie potrawy to sałatki i warzywa spożywane w stanie surowym. One powinny stanowić dominującą porcję codziennej diety.

Osoby typu Pitta-Kapha mają solidne ciało oraz cieszą się silną witalnością (Pitta). Jedną z cech ich charakteru jest skłonność do gniewu i krytycyzmu. Jednocześnie są bardzo stabilne w nastrojach (Kapha). Biorąc pod uwagę ich energię, entuzjazm i dynamizm w połączeniu z dużą wytrzymałością, nadają się do pracy w stresującym otoczeniu. Dobrze sprawdzają się w sportach wyczynowych. Cieszą się na ogół doskonałym zdrowiem fizycznym. Czasem powinny uważać na wagę ciała, gdyż nigdy nie rezygnują z posiłku.

Znacznie bardziej masywne są osoby typu Kapha-Pitta. Mają dobrze rozwiniętą muskulaturę, jednak czasem pokrytą tkanką tłuszczową. Kształt ich ciała i twarzy są bardziej pełne, zaokrąglone. W porównaniu z typem Pitta-Kapha cechuje je mniejszy pęd w życiu codziennym i bardziej pogodne podejście do otaczającego świata. W celu zrównoważenia ociężałości Kapha, zwykle regularnie prowadzą sportowy tryb życia. Ich witalność jest niższa niż Pitta-Kapha.

Jak uprawiać jogę posiadając podwójną doshę Kapha-Pitta/Pitta-Kapha?

Cechą charakterystyczną tej podwójnej doshy jest przede wszystkim brak energii wiatru i przestrzeni, czyli Vata. Silna, wytrzymała muskulatura osób o tej podwójnej doshy bardzo często nie jest wystarczająco elastyczna i rozciągnięta. Dlatego polecane są asany rozciągające oraz usuwające nadmiar Kapha dla podtypu Kapha-Pitta. Ten podtyp powinien umiejętnie dobierać lekko rozgrzewające asany, aby przezwyciężyć ospałość i stagnację. Podtyp Pitta-Kapha bardziej powinien koncentrować się na pozycjach „uziemiających”, choć ich ilość i czas trwania należy skonsultować z doświadczonym nauczycielem jogi. Pozycje można dobierać w oparciu o zalecenia dla czystych typów Kapha i Pitta.

Osoby uprawiające pranayamę, szczególnie ostrożnie powinny dobierać oddechy. Ze względu na Kapha należy rozwijać umiejętności oddechowe, lecz codzienną praktykę należy prowadzić pod nadzorem dyplomowanego nauczyciela.