Kapha04 kwietnia

Stanowi połączenie energii ziemi i wody. Dosha ta jest odpowiedzialna za konstrukcję ciała, rozumianą jako mięśnie, tkankę tłuszczową, układ kostny, ścięgna. Stąd wynika jej lokalizacja: głowa, nos, gardło, klatka piersiowa, płuca, stawy, tkanka tłuszczowa i łączna, więzadła, ścięgna. Ta dosha kontroluje wilgotność organizmu. Zdecydowanie wpływa na uczucia miłości i poświęcenia oraz zazdrość, zawiść i skąpstwo.

Osoby o typie Kapha charakteryzuje ciężka, zwarta i mocna budowa ciała o grubej tkance tłuszczowej. Ich ciało, kości, włosy i zęby są dobrze wykształcone. Posiadają wysoką wytrzymałość fizyczną, silny układ odpornościowy oraz witalność. Często żyją dłużej niż osobnicy o innych doshach. Poziom trawienia i metabolizm jest wyjątkowo wolny, dlatego spożywają mniej pokarmów i napojów w porównaniu z pozostałymi typami osobowości. Także z tego powodu przybierają mocniej na wadze, nawet gdy konsumują tyle, co kot napłakał. Mają delikatne i głębokie głosy, często ich uroda zdobywa niezwykłe uznanie. Z natury są spokojni i niegłośni. Bardzo silnie przywiązują się do ludzi i przedmiotów.

Typ Kapha może wykonywać zawody wymagającej siły fizycznej, ale należy go motywować do wykonywania zadań. Osobnicy o tej konstrukcji świetnie sprawdzają się w zawodach związanych z public relations, są dobrymi negocjatorami, potrafią troszczyć się o innych. Generalnie, są to osoby odnoszące sukcesy, gromadzące dobra materialne dla siebie i rodziny. Nie powinny jednak pracować w klimacie zimnym i wilgotnym, gdyż takie otoczenie powoduje stagnację ich energii. Może także przyczynić się do rozwoju chorób stawów, cukrzycy lub chorób serca.

Jak uprawiać jogę – dosha Kapha

Osoby typu Kapha cierpią z powodu powolnej przemiany materii i niskiego poziomu metabolizmu. W celu stymulowania trawienia należy aktywizować rejon pępka odpowiedzialny za energię słoneczną (ogień). Pomagają im procesy oczyszczania dróg oddechowych, w tym szczególnie gardła i nosa. Jednak powinny być stosowane z umiarem.

Najbardziej korzystają z wykonywania Pascimottanasany i Yogamudry. Bardzo pomocne są wszelkie asany rozciągające klatkę piersiową i ramiona, np. Virabhadrasana. Pascimottanasana uwalnia nadmiar Kapha w miejscu jej kumulacji w górnej części ciała. Bardziej aktywne asany, wspomagające krążenie krwi są korzystne także z punktu widzenia zapobiegania stagnacji i w celu harmonijnego rozwoju ciała.

Osoby uprawiające Pranayamę, powinny regularnie ćwiczyć oddech Ujjayi oraz oddychanie „słoneczne”, czyli Suryabhedanę, gdyż ten oddech redukuje nadmiar Kapha w organizmie poprzez jego ogrzanie. Pozostałe oddechy wprawdzie silnie redukują Kapha, niemniej należy stosować je z ostrożnością i umiarem. Generalnie, typ Kapha powinien rozwijać umiejętności oddechowe i skupiać się na głębokim oddechu w czasie wykonywania spokojnych asan, by jego energia krążyła wewnątrz ciała.